Jesteś po umowie przedwstępnej? Nie wiesz, jak zapłacić za mieszkanie?
Masz to! Twoje wymarzone mieszkanie. Można powiedzieć, że jesteś już jedną nogą w środku. Jesteś po umowie przedwstępnej, zadatek wpłacony, bank przyznał kredyt a sprzedający przygotował wszystkie dokumenty. Jeszcze tylko ostatnia wizyta u notariusza i jesteś u siebie. Dzisiaj o tym jak zapłacić za mieszkanie i o czym pamiętać na ostatniej prostej u notariusza.
Ustalenia, o które pyta notariusz.
Jeżeli chodzi wybór notariusza i przebieg całej wizyty to szerzej możesz przeczytać o tym w naszym poprzednim artykule –> TUTAJ. W tym miejscu chciałbym się pochylić nad wspólnym (przez kupującego i sprzedającego) przygotowaniem się do spotkania z rejentem. Teoretycznie, wszystkie ustalenia można przeprowadzić na miejscu podczas spotkania, jednak w praktyce zapada niezręczna cisza, gdy notariusz pyta:
Kiedy nastąpi przekazanie przedmiotu umowy? Czy dokonają Państwo protokolarnego przekazania mieszkania? Jak umówili się Państwo na uregulowanie zobowiązań?
Najpierw wymiana spojrzeń, potem wypowiedzi zawierające sporo samogłosek. Na koniec nieporadnie dochodzi do negocjacji dotyczących form i sposobów oraz najdogodniejszych terminów, o które właściwie można było zapytać dużo wcześniej. W pierwszej kolejności należy ustalić kwestie płatności.
Płatności.
To jak zapłacić za mieszkanie jest zwykle wynikiem ustaleń pomiędzy stronami. Zwłaszcza gdy transakcja nie jest finansowana ze środków pozyskanych z kredytu hipotecznego. Zwykle kilkutysięczne zadatki są przekazywane w formie gotówki. (Czym jest zadatek, przeczytasz w artykule –> TUTAJ). Większe kwoty najwygodniej a zarazem najbezpieczniej jest zapłacić przelewem bankowym.
Walizka pieniędzy – dość kłopotliwe
Owszem, może się też zdarzyć, że kupujący lub sprzedający zażyczą sobie rozliczenia w gotówce podczas spisywania aktu (sam niedawno miałem taką sytuację), lecz przeliczenie a następnie dostarczenie do banku przysłowiowej walizki pieniędzy jest cóż … dość kłopotliwe. Dodatkowo bardzo łatwo o pomyłkę przy liczeniu gotówki, można przyjąć fałszywe banknoty czy narazić się na ryzyko kradzieży w drodze do banku. Powinieneś też wiedzieć, że jeżeli kupujesz mieszkanie od przedsiębiorcy, to każda transakcja powyżej równowartości kwoty 15 tys. euro (na dzień dzisiejszy) musi być rozliczona przy pomocy przelewu bankowego (nawet jeżeli płatność jest podzielona na mniejsze transze).
Zapłata całości – depozyt u notariusza czy przelew natychmiastowy?
Co jednak w sytuacji, gdy sprzedający zażyczy sobie zapłaty całości zobowiązania w momencie podpisania umowy notarialnej a gotówka nie wchodzi w grę? Wyjścia są dwa.
- Pierwsze – droższe – to skorzystanie z depozytu u notariusza. Kupujący wcześniej przelewa pieniądze na rachunek kancelarii notarialnej, a po podpisaniu aktu notariusz zleca przelew środków na rachunek sprzedającego. W takim przypadku notariusz gwarantuje wypłacenie środków, za co jednak pobiera taksę notarialną.
- Druga, dużo tańsza opcja to przelew natychmiastowy. Przed wyborem tej opcji należy się upewnić, czy zarówno bank kupującego, jak i sprzedającego obsługują tego rodzaju płatności. Możesz zadzwonić do swojego banku, ale możesz też skorzystać z tabeli dostępności tej usługi na stronie: https://www.expresselixir.pl/tabela-dostepnosci. Kupujący powinien wcześniej uprzedzić swój bank, o chęci dokonania tego typu przelewu/przelewów na większą kwotę. Dla przykładu, w moim banku jeden taki przelew kosztuje 10 zł i może on wynosić maksymalnie 100 tys. zł. Wynika z tego, że prowizja bankowa za przelewy na zakup mieszkania za 250 tys. zł wyniesie 30 zł. Sprzedający po maksymalnie 15 minutach (a w praktyce po 15 sekundach) widzi środki na swoim koncie.
Jak zapłacić za mieszkanie, jeśli środki pochodzą z kredytu?
Co jednak, gdy zakup Twojego mieszkania finansuje bank? Środki z kredytu hipotecznego zostają uruchomione pod warunkiem spełnienia postawionych przez bank wymagań. Są one opisane w umowie kredytowej, z którą każdy notariusz zechce się wcześniej zapoznać. Jednym z postawionych przez bank warunków jest zazwyczaj wpłata wkładu własnego na rachunek sprzedającego. W takiej sytuacji środki musisz przelać odpowiednio wcześniej, tak aby sprzedający mógł oświadczyć notariuszowi, że tę część zapłaty otrzymał.
Z uwagi na to, że spotkanie w kancelarii notarialnej dla większości jest sytuacją stresującą proponuję wszystkie ustalenia poczynić wcześniej. Unikniesz pochopnych ustaleń. Bardzo dobrym momentem jest umawianie wizyty w kancelarii notarialnej. Można wtedy wszystko na spokojnie skonsultować po pierwsze z notariuszem, tak aby w dniu zakupu nic Cię nie zaskoczyło; po drugie, po ustaleniu terminu możesz ustalić wszystko z kupującym, który przygotuje się na tę okoliczność. Jeśli to Ty kupujesz, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś też zapytał o to sprzedającego, jeśli ten nie wyjdzie z inicjatywą jako pierwszy.
Za tydzień zapraszam na wpis o tym, jak przepisać umowy z mediami oraz sprawnie i bezpiecznie przekazać/przyjąć mieszkanie.